Çin menşeili ucuz otomotiv parçalarının e-ticaret yoluyla kontrolsüz şekilde Türkiye’ye girmesi, hem sektör hem de tüketiciler açısından ciddi riskler oluşturuyor.
Motor AŞİN CEO’su Saim Aşçı, son 2-3 yılda durumun kritik seviyelere ulaştığını belirterek, “Trafikte standart dışı modifikasyonlu araçlarla karşılaşmak artık olağan hale geldi. Tablet büyüklüğündeki multimedya ekranları araç elektronik sistemlerini bozuyor, direksiyon ve hava yastığı mekanizmalarının sağlıklı çalışmasını engelleyebiliyor. Kalitesiz LED ampuller karşı şeritteki sürücülerin gözünü alıyor, egzoz sistemleri ise gürültü kirliliğini artırıyor” dedi.
Aşçı, özellikle pick-up ve arazi araçlarında standart dışı süspansiyon yükseltme kitleri ve tampon eki uygulamalarının hızla arttığını vurguladı. “Tüketiciler internetten aldıkları parçayı teknik bilgi olmadan sadece fiyata bakarak takıyor. Bu sadece ekonomik kayıp değil, doğrudan can güvenliği meselesi” diye konuştu.
“Tabiri caizse ucuz etin yahnisi yenmez” diyen Aşçı, 5 bin TL’lik sertifikasız bir süspansiyon kiti ile 30 bin TL’lik TÜV onaylı kit arasında yalnızca fiyat farkı olmadığını, güvenlik, dayanıklılık ve performans farkının da dağlar kadar olduğunu belirtti.
Aşçı, mevcut araç muayene sisteminin elektronik ve çeşitli modifikasyonları yeterince tespit edemediğini ifade ederek, özellikle elektronik modifikasyonların standart araçlarda da ciddi güvenlik riskleri barındırdığını söyledi.
Sektörden acil çözüm çağrısı:
E-ticaret platformlarında aftermarket ürün satışlarına sıkı düzenleme,
İthalat aşamasında zorunlu kalite sertifikasyonu,
Muayene istasyonlarının teknolojik altyapısının geliştirilmesi,
Tüketicilere yönelik bilinçlendirme kampanyaları,
Sektör oyuncularının ortak hareket etmesi.
Aşçı, bu önlemlerin hem tüketici güvenliğini artıracağını hem de sektörde yaşanan haksız rekabeti önleyeceğini vurguladı.
